Lai
arī es kā romantiska būtne labprātāk Mēnesi asociēju ar
Mēnesnīcas sonāti* un laumiņu naksnīgo rotaļu pavadoni, nevis
rosīgiem nacistiem 4.-tā Reiha gaidās, tomēr
no Acmefilm piedāvājuma noskatīties B kategorijas filmu bez
maksas, pie kam – ļoti labā kompānijā, es nespēju atteikties.
[Jā, ļoti iespējams, ka manos rados tomēr var atrast kādu Bergu
vai Šteinu, par kura eksistenci mani neviens nav informējis.]
Tad
nu lieliskā noskaņojumā, jau paspējusi noandelēt savu 6.rindas
ielūgumu pret 10.rindas biļeti, sēžu un gaidu, kad sāksies
solītais cirks ar zirgiem jeb gandrīz-jau-kulta
sci-fi nazisploitation parodija “IRON
SKY”.
Ak, jā - pirms seansa vēl tiek demonstrēts sveiciens no filmas veidotājiem, kas drīzāk atgādina sveicienu no porno industrijas pārstāvjiem, pārliecinoši apstiprinot manas aizdomas, ka turpmākās 2h nāksies brutāli atsēdēt ietaupītos 4LVL, lai pēc tam varētu uzrakstīt ironisku recenziju par pieredzēto un uz laiku laikiem pielikt treknu punktu 2.šķiras izstrādājumu baudīšanai.
Un
tomēr nē! Man nācās domās jau iezīmēto recenzijas trafaretu
mest ārā un sākt visu no jauna. Un tas nebūt nebija viegls
uzdevums, jo es pat 3 dienu laikā neesmu spējusi lāgā noformulēt,
ko īsti es esmu noskatījusies.
Filmas
sižets īsumā ir tāds, ka pēc zaudējuma 2.pasaules karā,
nacisti pārceļas uz Mēness tumšo
pusi,
kur savā nodabā turpina attīstīt Sci-fi tehnoloģijas,
savstarpēji vairojās un gaida brīdi, kad varēs atgriezties uz
Zemes, lai realizētu plānu valdīt pār visu pasauli. Tāds brīdis
pienāk 2018.gadā, kad rodas izdevība satikt ASV prezidenti, kurai
arī ir Fīrera cienīgas ambīcijas, un nacistu uzbrukums to
realizācijai tagad vairāk kā lieti noderētu.
Lai
arī filmas vēstījums ir visnotaļ skaudrs, tā pasniegšanas veids
ir, maigi izsakoties, savdabīgs. Sākot jau ar to, ka nacistu labā
darbojas kāds zinātnieks, kas vizuāli ir ļoti līdzīgs
slavenajam Manhetenas projekta iedvesmotājam, visslavenākās
teorijas un formulas atklājējam, kosmoloģijas tēvam un, cita
starpā, cīnītājam par rasu vienlīdzību, par kura notveršanu
nacisti savulaik bija izsludinājuši lielu atlīdzību. Jo šamējais,
sagadīšanās pēc, vēl arī ebrejs/žīds pēc tautības. Kamēr
šajā izstrādājumā viņa līdzinieks Richtera k-gs [tāds ir viņa
uzvārds] ir ierakumu otrajā - nacistu pusē, kur vaļas brīžos
niekojas ar albinizatora izstrādi un gūstekņu secēšanu, zinātnes
vārdā.
Iespējams,
dziļā doma ir tāda, ka nav vēl zināms, kura no abām
iesaistītajām pusēm (ASV vai nacistu impērija) ir lielāks
ļaunums cilvēcei, ja vien skatāmies pēc darbiem, nevis tikai
formastērpa un sveicināšanās paradumiem. Un, iespējams, mēs
būtu pārsteigti uzzināt, kurš tad īstenībā dzīvo tajā Mēness
tumšajā pusē.
Lai
kā arī būtu, jāatzīst, ka garlaicīgi nebija, un es patiešām
biju pārsteigta, ka par spīti visiem labvēlīgajiem nosacījumiem
(B-kategorija, nacisti, ASV ārpolitika, gīku (IBMP**!)
auditorija), kas a’priori paredz kariķēt līdz bezgalībai visu,
kas kustas vai nekustas, filma tomēr spēja noturēties gaumes
(vismaz manējās!) robežās. Katrā gadījumā, es smējos ne vienu
reizi vien un skaļi, kas nenotiek nemaz tik bieži, pie reizes
apstiprinot savus novērojumus, ka eiropiešu kino piemīt daudz
labāka humora izjūta, nekā aizokeānijas izstrādājumiem. Un
nobeigums, kopā ar lielisko Laibach muzikālo
variāciju par ASV himnu, bija episks. Jā. Es lieku 8/10.
*sveiciens
lieliskās prezentācijas autoram Sergejam, kuram šis pats Bēthovena
sacerējums noteikti asociējas ar kādu viņam mīļu filmu!
**IBMP –
I beg my pardon!
P.S.
Paldies KinoKultam, Kinocast.lv un pārējiem kino blogeriem par
laipno uzņemšanu savā lokā. :)
P.P.S. Interesanti,
vai man vienīgajai galvenais nacistu varonis vizuāli ļoti
atgādināja Patriku Sveiziju, bet Dizainere, savukārt, – Ketrinu
Zetu Džounsu?
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru